Sunday, August 14, 2011

bila bulan terbelah dua..


hai Assalamualaikum :D sihat tak semue ? *acece..pure2 prihatin. - -"
Alhamdulillah, dah habis 14 hari puase kan.. malam ni dah malam ke 15 ..tadi ustaz kat masjid cakap tahun ni maybe 29 hari je puase, kalu hitung tengok anak bulan laa . sape ade tengok bulan tadi ? bulan mengambang penuh . Subhanallah ,ya Allah..cantik giler !

pakcik google tolong sedekah gambar lagi.. :P


heheh . kalu nak kire, mase bulan pose ni jelah kite duk hitung anak bulan, bulan penuh, cucu bulan, cicit bulan sume kiter duk perhati..nak tunggu bulan laen..tak tak..ntah ntah ade bulan yang kuar 2 biji satu malam pom kiter tak sedar..heheh..

ok lahh semperna malam purnama ni, cik nak citer satu kisah mukjizat nabi dulu . KISAH BAGAIMANA NABI MUHAMMAD MEMBELAH BULAN . cerite copipaste dari fb :)



Dalam Bukhari dan Muslim, juga dalam kitab2 hadits yang terkenal lainnya, diriwayatkan bahwa sebelum Rasulullah (saw) hijrah, berkumpullah tokoh2 kafir Quraiy, seperti Abu Jahal, Walid bin Mughirah dan Al ‘Ash bin Qail.

Mereka meminta kepada nabi Muhammad (saw) untuk membelah bulan. Kata mereka, “Seandainya kamu benar2 seorang nabi, maka belahlah bulan menjadi dua.”

Rasulullah (saw) berkata kepada mereka, “Apakah kalian akan masuk Islam jika aku sanggup melakukannya?”
Mereka menjawab, “Ya.” Lalu Rasulullah (saw) berdoa kepada Allah agar bulan terbelah menjadi dua. Rasulullah (saw) memberi isyarat dengan jarinya, maka bulanpun terbelah menjadi dua. Selanjutnya sambil menyebut nama setiap orang kafir yang hadir, Rasulullah (saw) berkata, “Hai Fulan, bersaksilah kamu. Hai Fulan, bersaksilah kamu.”

Demikian jauh jarak belahan bulan itu sehingga gunung Hira nampak berada diantara keduanya. Akan tetapi orang2 kafir yang hadir berkata, “Ini sihir!” padahal semua orang yang hadir menyaksikan pembelahan bulan tersebut dengan seksama. Akan tetapi para ahli mengatakan bahwa sihir, memang benar bisa saja “menyihir” orang yang ada disampingnya akan tetapi tidak bisa menyihir orang yang tidak ada di tempat itu. Lalu mereka pun menunggu orang2 yang akan pulang dari perjalanan.

Orang2 Quraisy pun bergegas menuju keluar batas kota Mekkah menanti orang yang baru pulang dari perjalanan. Dan ketika datang rombongan yang pertama kali dari perjalanan menuju Mekkah, orang2 musyrik pun bertanya, “Apakah kalian melihat sesuatu yang aneh dengan bulan?” Mereka menjawab, “Ya, benar. Pada suatu malam yang lalu kami melihat bulan terbelah
menjadi dua dan saling menjauh masing2-nya kemudian bersatu kembali…”
Maka sebagian mereka pun beriman, dan sebagian lainnya lagi tetap kafir ingkar).

Atas peristiwa ini Allah SWT menurunkan ayat Al Qur’an: “Sungguh, telah dekat hari qiamat, dan telah terbelah bulan, dan ketika melihat tanda2 kebesaran Kami, merekapun ingkar lagi berpaling seraya berkata, “Ini adalah sihir yang terus-menerus”, dan mereka mendustakannya, bahkan mengikuti hawa nafsu mereka. Dan setiap urusan benar-benar telah tetap… (QS. Al Qomar 54:1-2)

adapun kisah ini telah dibuktikan benar oleh org2 Inggeris yang telah mengkaji kisah angkasa satu mase dulu..ni antara teks yg cik petik :

"Ternyata bulan pernah mengalami pembelahan di suatu hari dahulu kala, kemudian menyatu kembali.!!! Presenter pun bertanya, "Bagaimana kalian bisa yakin akan hal itu?" Mereka menjawab, "Kami mendapati secara pasti dari batuan-batuan yang terpisah terpotong di permukaan bulan sampai di dalam (perut) bulan. Maka kami pun meminta para pakar geologi untuk menelitinya, dan mereka mengatakan, "Hal ini tidak mungkin telah terjadi kecuali jika memang bulan pernah terbelah lalu bersatu kembali".

BERUNTUNGLAH MEREKA YANG MEMPERCAYAI DAN MENGAMALKAN ISLAM :)
SALAM RAMADHAN !

21 comments:

pena said...

subhanallah.. kuasa Allah S.W.T ..

muhamad hanif said...

oh,

aku ingat lagi cite tu..

maha suci Allah kn.=)

hamzah ian said...

cantik bulan

sergeant keroro said...

betul, malam ni bulan full :)

HAZWAN17 said...

maha suci Allah tuhan sekalian alam...

alif haris said...

hanya orag kafir lg musyrik yg mendustakan kebenaran rasulullah ..

memang ade kajian yg kaji tentag bulan terbelah dua ..dan hasilnya memang terbukti benar dgn menggunakan logik sains ..

iMBobo said...

ade artikel sains tentang ni x?

peachippo said...

bobo : artikel sn??
yg pasal kajian omputih tuu ade jugak..
malas nak kopipaste byk2...heheh.

H.J said...

subhanallah..orang kafir pom tak ragu dah pasal citer ni..

Abu Huzaifah said...

ini lah mukjizat Rasulullah... :)segala cerita, dan kisah Nabi.. ada teladan yg di smpai kan... semoga memberi keinsafan :)

Niena Pengembara Ilahi said...

sedih pulak.. lgi 5 hari, bermula la mlm lailatulqadar.. antara 10 mlm yg terakhir tu, kte tak tau yg mana 1.. erm.. xlama lgi berakhir la ramadhan, ntah taun dpan jumpa lagi ke tdk

Niena Pengembara Ilahi said...

sedih pulak.. lgi 5 hari, bermula la mlm lailatulqadar.. antara 10 mlm yg terakhir tu, kte tak tau yg mana 1.. erm.. xlama lgi berakhir la ramadhan, ntah taun dpan jumpa lagi ke tdk

nabilah_2908 said...

kekuasaan Allah tiada tandingannya... ;)

EZAN IDMA said...

mukjizat rasulullah :)

fairuz said...

malam tadi bulan penuh!

nazira said...

Thankz.. nice sharing..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

Anyyss Shuhaimi said...

subhanallah..syukur diberikan nikmat Iman dan Islam. :)

si para para said...

time ramadhan kita selalu peka kan.. peka tentang masa.. waktu solat..bilangan hari..

begitu indahnya ramadhan

IMANSHAH said...

selamat berpuasa awak

L said...

subhanallah..=)

sy syg awak?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/kasih-sayang.html

aleen aiden said...

alaa ruginye xg ngintai bulan mlm kemarin!!!hu3