Living A Weekend

by - July 09, 2017


1000 AM. It’s SUNDAY!

Fuhhh finally, I can lying down on my own bed and wishing to fall sleep ASAP. My head want a nap but my eyes resist it. Ahhh I’m so sleepy but the same time I have a long-list-things to do today. My head stucks between the situation "Wake up and stop wasting your time Noni" and "I'm tired so lets just take a break first to gain back an energy before doing things again, shall we, body?" What a short weekend. Can I EL tomorrow? pheww ;p

Why so tired? Actually I just got back from Ana’s house - rushing to her house yesterday at 4PM after finish up my never-ending works at office. Semalam Ana buat half-open house, so weols mengada ngada pergi slept over sana, bajet bajet Ana bujang lagi. Hahaha.

Disebabkan Ana buat open house, so Jaja & I, planning to bring something to support her party. So we just come up with an idea to make kuah Lontong - sebab Ana buat Soto, so kita curi jelah dia punya nasi impit hihi. Tak pernah pernah pun buat, so main redah je lah. Sedap tak sedap belakang cerita. Jaja, you should know, Im so grateful to have you as my friend as you always support me on the things I’ve no bold to do. You are a very positive friend and I guess I’m lucky.

Tak pernah buat kuah lontong so resepi nya main test and error mana bahan yang ada.

RESEPI KUAH LONTONG/LODEH JAJA & NONI

(For plus minus 12 persons – tapi ramai lagi yg boleh makan)

Blend together ;
3 ulas bawang putih, 3 labu bawang merah, 5 biji cili & seinci kunyit.


Sayur ;

3 batang carrot, satu plastic kacang buncis/panjang, setengah bulat kobis

Tempe 1 pack, Serai, Santan 1 kotak besar.

Sepatutnya letak sekali tapi last minute cari barang tak jumpa ;

Tauhu, Soon & Fukup.

STEP STEP TRY & ERROR

- Sukat air dalam periuk 1L ; sebab guna santan 1pack ; 500ml

-Masukkan bahan kisar & serai ; biar menggelegak dulu.

-Masukkan sayur – carrot & kacang – kasi half cooked.

-Masukkan tempe.

-Tuang santan dan jaga api & kuah lontong tadi.

-Masukkan kobis & garam + secukup rasa.




 Standby nak letak serbut kunyit tapi kaler dia dah cantik sangat sebab blend kunyit hidup tadi.



+ Sambal bilis – Resepi campak campak sebab bahan tak cukup hahaha.



SEDAP. Tu yang orang lain cakap ye, bukan weols. So Alhamdulillah jadi jugak kuah lontong. Satisfied with the taste. Another achievement unlocked! Tunjuk gambar kat mak, pastu mak suruh belajar buat dalca pulak -.-“



Betullah quotes “ The first time doing new thing is the best feeling ever” Sebab tu lah first love is the truest feeling ever sebab kita put a lot of cautions and with a fullness heart on it. Ehh tetiba. Haha


Ehh tetiba dah hilang mengantuk. Ingat nak sambung beraya rumah YAYA tapi YAYA tak reply pulak.


Cantiknya kengkawan i.

Eyes closed.

You May Also Like

0 comments

Say Good Words :)