air asam serbaguna.

by - October 31, 2012



assalamualaikum ^^


musim musim raye Haji cenggini memang seminggu tu makan daging je la kan. habis semue resepi nak masak lauk daging mak korang akan buat. sampai kekadang dah xtau nak masak ape. ye dak ? ye lah takkan tetiap hari nak makan daging masak merah. kena lah tukar tukar. hari ni daging masak merah. esok gulai daging. tulat daging kicap.tubing bla bla bla bla... sampai lah daging tu lesap. tapi tapi hari 1st atau 2nd dapat daging mesti family korang takkan lepas punya buat sup tulang dengan daging bakar. emmm, dakk nyee. 


disebabkan aku ade sikit rase sedar diri. rase dah besar panjang, terase lah jugak nak buat semua benda tu sendiri. takkan setiap detik nak harapkan orang je. memang tak kawin lah kalau habit camtu. tapi xde lah nak cakap aku ni xreti benda satu haram jadah. masak air masak jee ;p


1st thing kalau orang yang tak pandai masak ni nak belajar, dia kenalah belajar small and easy things dulu. takkan lah tetiba hari ni baru masuk dapur terus nak buat gulai ketam sendiri-sendiri. aku bet tak jadi punye. HAHAHA. kejam tak. nasebbb ahh.


malas ahh cakap banyak. aku belajar buat mende ni arini. 


alahh, gamba tak cantik pulakk.

ni nama dia aku bagi AIR ASAM SERBAGUNA. air asam ni bole buat makan dgan macam-macam. ikan bakar, kerang bakar, daging bakar, ayam bakar. sotong bakar. errk? sotong?



RAMUAN : 
1) cili api - ikut suke banyak mane. lagi banyak lagi kaaw !
2) bawang putih + bawang merah - potong kecik-kecik.
3)asam jawa. - rendam anbik air. makesure jangan buat cair. tak best.
4) sehiris belacan * aku lupe nak letak*
5) garam + gula + ajinomoto.


dahhh ? siapp?
makann lahh (Y) 





You May Also Like

0 comments

Say Good Words :)