Trip To Singapore 2018

by - November 20, 2018

Assalamualaikum!!

Aku mulakan dengan harapan agar entry ini dapat dipublishkan. Hal ini kerana aku masih ada bersusun susun draft yang hanya sempat dikarang separuh jalan. Kahh!!

Ok, actually, aku takde benda sangat nak dikongsikan sebab trip kali ni aku pergi dengan pakej. So takyah fikir pasal transport and penginapan sebabnya, transport ; fully by bus - takyah pening kepala nak fikir pasal parking dan penginapan ; unnecessary sebab aku just pergi sehari dua malam, which dua dua malam tu perjalanan pergi & pulang, aku hanya tidur dan berehat dalam bas.

Tapi ada banyak benda and pengalaman yang aku nak share. Hopefully aku kuat untuk karang till the end sebab trip ni besssst sangaatt, i was amazed with the beauty of Singapore and aku nak pahat kan kenangan ni untuk aku kenang balik nanti. And hopefully can help a few of you yang tengah survey your trip to Singapore.

Trip ni aku ambik pakej RM135 tak silap + 15SGD bayar for registeration. Aku pergi berlima ; Aku, Jaja, Ain, Shima & Ina.

Malam Jumaat, pukul 930malam, kiteorang semua kena gather di KL Sentral. Aku parking kereta aku kat NU Sentral, masuk ; malam Jumaat after 6pm until Ahad pagi before 6am - hanya perlu bayar RM10 untuk parking fee. Pukul 9.30-10.15malam adalah sesi pendaftaran. Tepat pukul 10.15 malam, kiteorang semua berangkat ke Johor menaiki bas, total dua bas. Kiteorang dapat bas kedua, dengan tour leader bernama Zack, whom for me, yang sangat bagus and baik, bertanggungjawab, masuk air dan yang penting he take good care of us.

Lepas 5 jam perjalanan, kiteorang sampai di R&R Gelang Patah which is R&R yang last sekali sebelum seberang ke Singapore. Kiteorang lepak situ, sempat tidur for one hour , bangun untuk solat and makan breakfast sesiap (disediakan).

Tepat pukul 7pagi, kiteorang bergerak ke Immigresen MY & SG. Sambil dalam bas tu kena isi white card untuk immigresen SG. Everything went smoothly and takde masalah pun cuma mak aiii ramai gila org kat Immigresen SG. Around sejam juga kiteorang beratur. Lenguh kaki berdiri & Alhamdulillah, semua penumpang boleh ke luar negara, no one yg stuck or kena tahan.

Yeayyyy!

So, perjalanan diteruskan. Aku dapat seat tepi tingkap, so sepanjang perjalanan, aku dapat lah perhati sekitar jalan kat Singapore, mak aiii gila cantik!!! Bersih and moden.

.....................

After one month, baru lah aku dapat update draft ni hahaha sorry aku tak dapat nak cerita details dah otherwise sampai sudah aku tak dapat nak publish entry ni, so for the best, biarlah gambar yang berbicara.....

First stop ; National Museum of Singapore.
Museum ni merupakan Muzeum tertua di Singapura dan bangunan ni asal dari pemerintahan British lagi.

Tugu/Landmark Singapura, Merlion & Esplenade ;
Patung Singa berekor Ikan (Mak). Kat belakang patung ni ade lagi sekor patung anak dia. Mana ayah dia?? Nanti kita cari hehehehe ayah dia jauh sikit merantau.

Dari sini kita boleh nampak hotel Marina Bay Sands yang dibangga-banggakan oleh warga Singapore.

Next stop kita orang gerak ke tempat yang di tunggu-tunggu,
Garden By The Bay!
Cantik gila tempat niiii. Serioussssly!! Aku first kenal tempat ni lepas tengok cerita Crazy Rich Asian ohmaigad seriouslyyy terpaku

Kat dalam tempat ni pun cantik sangat sangat, kat dalam ni ada air terjun buatan yang tertinggi di dunia tapi kiteorang tak masuk huhuhu. Singgah pun tak lama. Pokok-pokok buatan yang cantik ni dipanggil Supertrees, and salah satu darinya kita boleh naik by lift, and berjalan ke pokok yang lain melalui jambatan gantung. I should come here again to explore more! Tempat ni bila waktu malam cantikkkk sangat diterangi dengan lampu-lampu neon berwarna-warni.

Kalau nak cerita pasal Garden by the Bay ni panjang, worth satu entry, so, meh la kita move on ke next stop which is Mustafa Center, iaitu tempat membeli belah yang murah. Adoi takde gambar pulek. Kat sini adalah antara tempat yang terkenal untuk shopping Perfume Original Murah, Jam tangan, coklat murah dan banyak lagi barang lain contohnya beg dan kasut. Apa yang menarik dan uniknya, Mustafa Center is open for 24jam! Bayangkan friendly tak friendly! Kalau esok kita nak bercuti tapi takde luggage or takde kasut, no worries, boleh singgah Mustafa Center kejap.

The next stop kiteorang pergi ialah The Bugis Street, yang mana ianya adalah tempat shopping jugak! Tapi lebih kepada cenderamata and small small things.

We had this ice cream kat Bugis Street. Sedaaaaaaaaaaaaaaaaaaaapp!! Alahai terliur pulak :'

Around pukul 3pm, kiteoarang gerak untuk pergi makan tengahari dan solat Jamak Zohor & Asar. We stopped at Malay Heritage Center. Kat tempat ni ada Istana Kampung Gelam, Masjid Sultan and a few of good restaurants ; Kampung Glam Cafe (Melayu), Singapore Zam Zam (Mtbk,Briyani), Restoran Victory (Mtbk, Briyani), Restoran Sabar Menanti (Melayu), Restoran Sari Ratu (Nasi Padang).

Kiteorang singgah Restaurant Singapore Zam-Zam, having Nasi Briyani & Murtabak Ayam whichhh issss sooooooooooooooo gooooooodd! Bestttt sangat murtabak dia. Thanks for your recommendation! Bestnya kalau boleh dapat lagi.

And moving forward, around 5pm, we went to our next stop, which is Sentosa Island! Kat sini lah ada USS and World Globe yang besar tu, dan satu lagi yang interesting, kat sini lah satu lagi tugu Singapore which is, singa berekorkan ikan versi ayah dia diletakkan.

Haa tuu ayah singa berekor ikan. Jauh benor letoknya. Family planning katanya, takut beranak lagi hahahhaa

Dari sini, kiteorang gerak pergi Pantai Palawan, naik komuter, satu stesen aje. Cantik sangat tempat ni, tempat rekreasi untuk budak2, ada pool, ade pantai, ada taman, ada cycling route, tempat nya kecik aje tapi macam-macam diorang boleh bina. I'm amazed with its beauty.

Keluar dari Palawan Beach around 7Pm and kiteorang gerak pergi our last stop untuk tengok pertunjukkan water show at Marina Bay Sands sharp on 8pm. Tapi kena sampai awal untuk duduk depan kalau tak sia-sia je la, nampak kepala orang je instead of water show hiks.

Cantik gilaaaaa tempat ni. Rasa kerdil je masuk.

Singapura :)

And straight after water show ni kiteorang bergerak pulang ke Malaysia. Singgah Immegresen sekali lagi dan rnr untuk solat Jamak & dinner. I was having fun for the whole daaayyy! Seronok sangat dapat pergi Singapore, this trip also was fun and bagi aku, so good sebab sepanjang perjalanan, our tour guide which is Kak Aina, didnt stop talking, explaining to us one by one the things in Singapore, rules, history and a lot of facts. Singapore ni banyak relation dia dengan Malaysia sejak dari zaman jajahan lagi.

Air paip kat Singapore also so clean, sampaikan diorang boleh drink directly from the water tap. Negara Singapore ni bersih sebab their rule is so strict, sikit sikit kena denda kalau buang sampah merata-rata. And yang menarik jugak, nak ambik lesen kenderaan kat Sgpura mahal gilaaa, thats why kat sini takde traffic jam, and majority yang ada kereta ialah orang-orang yang kaya dan mampu. Nombor palte kenderaan jugak ada warna yang berbeza-beza yang membawa maksud yang lain. Ishhh banyak la keunikkan yang aku dapat thru this trip about Singapura. Kalau boleh nak list satu satu hahaha.

So, till then! Thanks for reading! Sorry for the quality T_T I need to make it done for my own memory. Fuhhh finally after 2 months, siap pun kihkihhh.

Really wish I could explore more in Singapore.