holiday#1 : KELLIE'S CASTLE, PERAK

by - July 21, 2012

 assalamualaikum ..


Alhamdulillah,,selamat sudah 5 hari perjalanan pergi dan pulang aku dengan kawan-kawan ke Perak + Perlis. 1st time ke Perak dan 2nd time ke Perlis. excited giler kot nak pergi, sampai sanggup stay kat kolej 5 hari berfoya-foya lepas abis exam. padahal mase exam kepale abis ingat kat rumah dah..nak pergi jalan punye pasal sangguplah ikat perut jap berhibernasi dalam bilik pastu feeling syahdu, babai sorang-sorang kawan-kawan balik kampung. tapi berbaloi lah kan.  ngeeee~

holiday kami kali ni bukan pasal keluar masuk wayang, jusco, pavilion, bowling, red box, giant, naik roller coaster, megamol atau semue jenis mall lah...bukan tau bukan bukan.. Holiday kami kali ni, bagi aku puas hati lah. menerokai tempat-tempat best, aman, bersejarah yang ade kat Perak dan sikit kat Perlis. even just sekejap, tapi banyak jugak tempat kiteorg sempat pergi.   *asal-aku-rase-ayat-aku-macam-keling*






person in charges. suppose-to-be ade 5 orang. tapi sorang emergncy cancel. haihaip Shikin !
pergi perak stay umah kak ain. die lah jugak jadi driver. xtreme nak mampos bawak kete. aku cadangkan esok2 die beli kete sport je terus. tiap kali potong kete org lain mesti org tengok , "perempuan rupenyer driver ni ". harhar. tergolek-golek aku dalam kereta. 


perjalanan dari Jengka/Temerloh ke Gopeng, Ipoh ambik mase dalam 8-9 jam. 



ok, nanti aku cite agi pasal Perak, 
hari kedue kat perak, kiteorg jalan2 dari pagi sampai malam. nasib baik ayah Kak ain tak membebel bawak anak dare org balik tengah-tengah malam. heuheu.  


hari kedue, tempat pertame : Kellie's Castle, Batu Gajah



tempat ni serius cantik, walaupun cume tempat tinggalan sejarah tapi kawasan dan senibina die buatkan aku tak habis-habis sebut "waaaaaaaauuuuuuuuuuuuuu...." "tengok tuuuu!" "cantik,cantikkkk" . haha, memalukan rakyat jelate betol. 

William Kelie Smith di lahirklan pada 1 Mac 1870 di Dallas, Scotland dan berhijrah ke Malaya ketika itu berumur 20tahun untuk mencuba nasib di sini. Pada tahun 1905 beliau mendirikan Rumah Kellas, dan pada 1909 batu asas kedua untuk istana ini di dirikan atas dasar kasih sayang beliau pada isterinya.


Di katakan beliau menggunakan khidmat pekerja dari Madras seramai 70 orang dan bahan binaan utama seperti batu-bata dan juga marmar di import dari Italy. Banyak tragedi berlaku ketika pembinaan istana ini dan ramai pekerja binaan terkorban akibat penyakit ganjil ketika itu dan memaksa beliau mendapatkan pandangan alternatif dari segi spiritual. Mengikut nasihat dan kepercayaan dari ilmuan India, Tuan Kellie mesti membina sebuah kuil untuk mententeramkan tuhan mereka.  tapi Castle ni tak sempat siap pun, die dah meninggal sebab wabak penyakit tak silap, lepas tu ade Perang Dunia ke-2.  Istana ini mempunyai menara setinggi 6 tingkat dan mempunyai acra Moorish yang banyak dan mempunyai seni ukir Greco Roman.



laluan masuk, kena lalu jambatan ni dulu. 
bile tengok Castle ni dari jauh nampak macam kosong, kecik je. tapi bile dah terokai setiap inchi kat dalam barulah korang akan rase sangat teruje dan tergamam dengan hasil senibine omputih ni. genius kemain.

bayaran masuk die aku tak ingat sangat. dewase RM4 tapi kalau korang bawak student card dapat kurang satu ringgit. student sekolah pun same .


yang gambar 1st tu pondok pengawal .
yang ke3 tu rumah pertame Smith dan dah runtuh mase perang dunie ke-2.
yang ke4 tu otw. tapi taksempat siap.





KORIDOR MiSTERI
 telah banyak diperkatakan bahawa, 
di koridor ini ..............

roh William Kellie Smith dilihat masih berlegar-legarr.
heuuuuu . macam un.seeker lah pulak aku rase :O


Tenis + kawasan open party . bapak best, nnti ade rumah aku nak buat camni jugak aa.
tapi kene kawin dgn ank raja dulu aaaa. hehehehe ;p


 Agnes Smith tu bini William. dipercayai sangat cantik dan dipuja o William




BEAR TREE.
nampak tak kepale bear kat pokok tu. tapi pokok ni dah mati. kawasan dia sangat cantik :)


bilik yang tinggi ini bilik anak perempuan Smith, HELEN. 
 serius tinggi .tangga nak naik pulak sangat kecik dan berliku-liku.  
biaselah kan bilik anak puteri raje dekat atas pastu kalau bapak dye tak bagi keluar,
boleh gune rambut die yang panjang terus cabut dgan bakal putera raje yang dah tunggu kat bawah bersame kuda putih beliauu . feeling betul duduk kat sini. macam pelakon disney je.  harharhar .



banyak sangat laluan rahsia dan bilik bawah tanah yang ade dalam "mini" Castle ni. i'm wondering, istana ni dah lame dah bine, tapi struktur die sgt mengagumkan, kebanyakkan bangunan kat malasyia pon belum tentu lagi macam ni. mesti White House kat Amerika tu lagi berbelit-belit. 


Akhirnya , pada December 1926 William Kellie Smith di kebumikan dia British Cemerety dan isteri beliau Agens menjual semua share dalam syarikat dan juga semua ladang yang ada, hingga kini dia tidak lagi datang ke Malaya. Anthony Kellie Smith terbunuh ketika perang dunia kedua dan Helen tidak pernah lagi kembali ke sini.



tempat ni besshh. nak-nak kalau buat photoshot kawin. mesti lawa giler nak mamposss. kat sini jugak biase org buat filem :  filem Anna And The King yang dilakonkan oleh Chow Yuen Fatt. nak tau tengoklah. hehe.

..............................



p/s : lepas ni nak buat entry tempat kedue pulak. lagi panjang "waaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuu" aku . menakjubkan. Subhanallah.. :)

*timekasih sudi bace (:





You May Also Like

1 comments

  1. Niсe poѕt. ӏ lеаrn somеthіng totallу neω and сhаllеnging on
    blogs I stumbleupon evеry day. ӏt's always exciting to read through articles from other authors and practice a little something from their web sites.
    Stop by my blog post - article creation software

    ReplyDelete

Say Good Words :)